Ariadna sola in Naxo

P. OVIDII NASONIS EPISTVLAE HEROIDVM


Illa relicta ferīs etiam nunc, improbe Thēseu
vīvit. Et haec aequā mente tulisse velīs?
1 Mītius invēnī quam tē genus omne ferārum;
crēdita nōn ullī quam tibi pēius eram.
Quae legis, ex illō, Theseū, tibi lītore mittō
unde tuam sine mē vēla tulēre ratem,
5 in quō mē somnusque meus male prōdidit et tū,
per facinus somnīs insidiāte meīs.

Tempus erat, vitreā quō prīmum terra pruīnā
 spargitur et tectae fronde queruntur avēs;
incertum vigilans ac somnō languida mōvī 
10 Thēsea prensūrās sēmisupīna manūs:
nullus erat. referōque manūs iterumque retemptō
perque torum moveō bracchia: nullus erat.
excussēre metūs somnum; conterrita surgō
membraque sunt viduō praecipitāta torō. 
15 prōtinus adductīs sonuērunt pectora palmīs
utque erat ē somnō turbida, rupta coma est.

Lūna fuit; spectō sīquid nisi lītora cernam;
quod videant oculī, nīl nisi lītus habent.
nunc hūc nunc illūc et utrōque sine ordine, currō,
20 alta puēllārēs tardat harēna pedēs.
Intereā tōtō clāmantī lītore "Thēseu!"
reddēbant nōmen concava saxa tuum
 et quotiens ego tē, totiens locus ipse vocābat;
ipse locus miserae ferre volēbat opem.
[…]

Quid faciam? Quō sōla ferar? vacat insula cultū;
60 nōn hominum videō, nōn ego facta boum.
omne latus terrae cingit mare; nāvita nusquam.
Nulla per ambiguās puppis itūra viās.
finge darī comitēsque mihī ventōsque ratemque,
quid sequar? accessus terra paterna negat.
65 ut rate fēlīcī pācāta per aequora lābar,
temperet ut ventōs Aeolus; exul erō.


Nōn ego tē, Crētē, centum dīgesta per urbēs,
adspiciam, puerō cognita terra Iovī.
at pater et tellus iustō rēgnāta parentī
70 prōdita sunt factō, nōmina cāra, meō,
cum tibi, nē victor tectō morerēre recurvō,
quae regerent passūs, prō duce fīla dedī.
tum mihi dīcēbās: "per ego ipsa perīcula iūrō
tē fore, dum nostrum vīvet uterque, meam."
75 Vīvimus, et nōn sum, Thēseu, tua, sī modo vīvis,
fēmina periūrī fraude sepulta virī.
mē quoque, quā fratrem mactāssēs, improbe, clāvā!
esset, quam dederās, morte solūta fides.

[…]

145 Hās tibi plangendō lūgubria pectora lassās
infēlix tendō trans freta lāta manūs;
hōs tibi quī superant ostendō maesta capillōs;
per lacrimās ōrō, quās tua facta movent:
flecte ratem, Thēseu, versōque relābere ventō
150 sī prius occiderō, tū tamen ossa ferēs.
De imaginibus:
Supra, Portlanda hydria in Museo Britannico, cf. wikipedia.
Infra, Theseus et Minotaurus, cf. wikipedia



Lasciatemi morire E chi violete voi che mi comforte in così dura sorte, in così gran martire? Lasciatemi morire O Teseo, o Teseo mio, Sì che mio ti vo'dir, che mio pur sei, benché t'involi, ahi crudo! a gli occhi miei. Volgiti, Teseo mio, volgiti, Teseo, oh Dio! volgiti indietro a rimirar colei che lasciato ha per te la patria e il regno, e in queste arene ancora, cibo di fere dispietate e crude, lascerà l'ossa ingude. O Teseo, o Teseo mio, se tu sapessi, oh Dio! se to sapessi, ohimè! come s'affanna la povera Arianna. forse, forse pentito rivolgeresti ancor la prora al lito. Ma con l'aure serene tu te ne vai felice, ed io qui piango; a te prepara Atene liete pompe superbe, ed io rimango chibo di fere in solitarie arene; te l'uno e l'altro tuo vecchio parente stringeran lieti, ed io più non vedrovvi, o madre, o padre mio Dove, dove è la fede che tanto mi giuravi? Così ne l'alta sede tu mi ripon de gli avi? Son queste le corone onde m'adorni il crine? Questi gli scettri sono, queste le gemme e gli ori: lasciarmi in abbandono a fera che mi strazi e mi divori? Ah Teseo, ah Teseo mio, lascerai tu morire, in van piangendo, in van gridando aita, la misera Arianna che a te fidossi, e ti diè gloria e vita? Ahi, che pur non risponde! Ahi, che più d'aspe è sorde a'miei lamenti! O nembi, o turbi, o venti, sommergetelo voi dentr'a quell'onde! Correte, orche e balene, e de le membra immonde empiete le voragini profonde! Che parlo, ahi! che vaneggio? Misera, ohimè! che chieggio? O Teseo, o Teseo mio, non son quell'io che i feri detti sciolse; parlò l'affanno mio, parlò il dolore; parlò la lingua sì, ma non già 'l core. Misera! ancor do loco a la tradita speme, e non si spegne, fra tanto scherno ancor, d'amore il foco? Spegni to, Morte, omai le fiamme indegne. O madre, o padre, o de l'antico regno superbi alberghi, ov'ebbi d'or la cuna, o servi, o fifi amici (ahi Fato indegno!), mirate ove m'ha scorto empia fortuna! Mirate di che dual m'han fatto erede l'amor mio, la mia fede, e l'altrui inganno. Così va chi troppo ama e troppo crede.

Comentarios

Publicar un comentario